vrijdag 3 juli 2015

Ramadan

Hallo iedereen,

De Ramadan is nu al een tijd bezig en ik doe mee.

Ik ga jullie mijn ervaring vertellen over de Ramadan en het vasten. Hoe bevalt het nou en waarom doe je mee zou je denken.

Een meisje hoort te vasten zodra ze ongesteld is geworden. Ik heb altijd meegekregen dat ik dan verplicht ben om te vasten. Maar hoe zit het dan met mijn twijfels? Die zijn niet minder geworden, alleen heb ik wel een duidelijkere beeld over de islam. De vraag is nu 'wil ik wel zo leven'? Ik heb mijn eigen standpunten waar ik achtersta.

Maar terug bij het eerste onderwerp. Waarom vast ik? Ten eerste is het niet makkelijk om te zeggen van ik ga niet vasten. Ten tweede is het een soort gewoonte wat je niet makkelijk los kan laten als je in een islamitische omgeving woont en tot slot is de maand Ramadan een maand waar je jouw zondes kan wegwerken oftewel de maand waarin je je zondes sneller worden vergeven. Ikzelf vind dat je altijd om vergiffenis kan vragen ongeacht of het Ramadan is. Ze zeggen ook vaak dat de mensen in de maand Ramadan altijd heilig bezig zijn oftewel 11 maanden playgirl/playboy en 1 maand heilig. Ik heb altijd gezegd dat ik 12 maanden mezelf ben en niet ga veranderen tijdens de Ramadan. Mijn ouders vinden dat ook goed en zeggen dat ze het waarderen. Waarom zou je denken? Nou, omdat zij van eerlijkheid houden en schijnheiligheid haten.

Ik heb ook verteld dat ik vast. Het gaat mij nu goed af ondanks de hitte. Nog 15 dagen vasten dan ben ik klaar. Maar ga ik later ook vasten? Het antwoord wou ik eigenlijk in een ander artikel posten, maar ik dacht nee ik doe het wel allemaal nu in 1 keer. Ik heb zolang geen artikel gepost dat ik nu wel een extra lange artikel ga posten.

Ik ben van plan om het huis uit te gaan zodra ik klaar ben met mijn eerste studie. Ik wil op kamers in een andere stad en het liefst niet met het idee om het contact met mijn ouders te verbreken. Paar familieleden van mij zijn ook al ongehuwd het huis uit. Als ik op kamers ben gegaan, wil ik zelf onderzoeken hoe ik daadwerkelijk wil leven en mijn eigen keuzes nemen. Als ik merk dat de islam niet bepaald bij mijn leven en mij hoort, neem ik afstand van het geloof. Niet direct natuurlijk. Ik wil eerst kijken wie ik ben en wat ik daadwerkelijk wil in mijn leven. Pas na een paar jaar ben ik dan van plan om te kijken of de islam mij goeie dingen oplevert. Ik wil gelukkig leven en het onderzoeken of het geloof bij je hoort, is door een research te gaan doen. Dat wil ik ook doen, maar dan liever op een moment dat ik dat echt zonder stress en belemmering kan doen. Ik ga dan ook stoppen met vasten als ik merk dat het voor mij niks oplevert. Het klinkt gek, alleen iedereen heeft zo hun eigen manier van denken en leven. Dit is mijn manier hoe ik ermee omga.

Even los van dit allemaal. Het gaat goed met mij. Ik heb mijn eerste jaar gehaald en ben goed overgegaan. Het ziet ernaar uit dat ik mijn eerste studie met gemak ga halen. Als ik mezelf zo goed door blijf zetten dan gaan mijn ouders veel makkelijk om met het feit dat ik het huis uit wil. Ik wil niet het huis uit om mijn vrijheid te zoeken. Nee, ik wil mezelf ontwikkelen en echt kijken wat ik wil. Ook wil ik naar een hele goeie school en daarvoor moet je soms wel iets overwegen.

Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn artikel. Als jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag.

4 opmerkingen:

  1. Je schrijft: "Als ik merk dat de islam niet bepaald bij mijn leven en mij hoort, neem ik afstand van het geloof."

    Wat bedoel je dan met het woord "geloof"? Het voldoen aan verplichtingen zoals de Ramadan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste KCB,

      Met geloof bedoel ik de islam! Met verplichtingen bedoel ik het naleven van de regels binnen de islam. De dingen wat je moet doen wat Allah ook van je verwacht en daar hoort o.a. de Ramadan en het gebed erbij.

      Groet

      Verwijderen
  2. Als je je tegen de islam keert, waarom zou je dan überhaupt nog meedoen aan de Ramadan? Wat heeft dat voor zin? Het schijnt trouwens bovendien ook nog een zeer ongezonde manier van vasten te zijn.

    Als je in het noorden van Zweden of Noorwegen woont, dan gaat de zon in deze tijd een hele maand de zon niet onder. Mag je dan volgens de Koran als moslim daar dan een hele maand niet drinken? Daar ga je dan toch dood aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem,

      Ik heb me nog niet/of niet tegen de islam gekeerd. Ik ben nog bezig met kijken of de islam daadwerkelijk bij mij hoort en of ik wil dat het een onderdeel blijft van mijn leven.

      Maar wat betreft het vasten.. Je hebt gelijk, alleen ik weet niet.. Het is een soort schuldgevoel wat je krijgt als je niet meedoet. Ik denk dat het over een paar jaar kwestie van mee leren omgaan is. Dit is geen makkelijke proces trouwens. Soms wordt het gezien als een proces waar je makkelijk doorheen komt, maar je worstelt met zoveel gevoelens.

      Het is verplicht om te vasten tot de zon ondergaat en er zijn geen uitzonderingen. In Marokko eet je om half 8 en hier in Nederland rond 10 uur. Het is inderdaad heel ongezond als je 1 hele maand niet goed drinkt, maar daar kan ik helaas niks over zeggen.. Zo zit het eenmaal in elkaar.

      Verwijderen

Ik zal je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Voeg me toe op facebook: https://www.facebook.com/way.freedom.16
Like mijn pagina: https://www.facebook.com/pages/The-way-to-Freedom/444943145651986?ref=hl

Alvast bedankt!